Beleggen wordt een stuk gemakkelijker en rendabeler als je leert om te gaan met prijsfluctuaties. Prijs en waarde zijn lang niet altijd aan elkaar gelijk. Hendrik Oude Nijhuis legt uit.
“Price is what you pay, value is what you get.” – Warren Buffett
Het belangrijkste principe waar succesvolle beleggers structureel aan vasthouden is het hanteren van een veiligheidsmarge (margin of safety). Die is doorgaans gebaseerd op het onderscheid tussen de prijs en waarde van beleggingen. Soms zijn die twee gelijk, maar soms ook niet.
Emoties en sentiment hebben grote invloed op de factor prijs (beurskoers). Zo nu en dan zijn beleggers laaiend enthousiast en bereid voor aandelen hoge prijzen te betalen. Andere keren zien ze het niet meer zitten en worden aandelen in de uitverkoop gedaan.
Waar prijzen onder invloed van emoties flink kunnen schommelen geldt dat voor de factor waarde niet. De waarde van een bedrijf bestaat, simpel gesteld, uit de huidige waarde van alle toekomstige winsten. Dat getal, hoewel niet altijd eenvoudig te schatten, is redelijk stabiel.
Coca-Cola: waarde en prijs
Je kunt je voorstellen dat een stabiel bedrijf als Coca-Cola een vrij stabiele waarde heeft, welke dat ook precies moge zijn. Maar ondanks die stabiele waarde schommelt de prijs van aandelen Coca-Cola soms fors. In sommige jaren komen er tientallen procenten bij. En in andere gaan er tientallen vanaf.
Beleggers als Warren Buffett zijn voortdurend bezig bedrijven te analyseren en daarvan de waarde te schatten. Aandelen worden enkel gekocht wanneer de koers (prijs) substantieel onder de geschatte waarde ligt. Het verschil is de al genoemde veiligheidsmarge.
Mr. Market
Het kopen van aandelen met een veiligheidmarge biedt echter geen garantie voor de prijsontwikkeling op korte termijn. Op langere termijn echter geldt dat de prijs uiteindelijk ALTIJD richting de waarde tendeert, hoewel periodes van over- en onderwaardering soms lang aanhouden.
Omdat prijzen van aandelen dagelijks - per seconde zelfs - schommelen ontstaat bijna automatisch de neiging om je daar als belegger op te richten. Benjamin Graham, de leermeester van Warren Buffett, gaf zijn studenten echter de raad mee om eens kennis te nemen van ene Mr. Market.
Mr. Market is een fictief, manisch-depressief persoon die symbool staat voor de prijsfluctuaties op de aandelenmarkt. Soms is Mr. Market manisch en bereid een heel hoge prijs te betalen. Op andere momenten is Mr. Market depressief en zijn aandelen in de uitverkoop.
Het cruciale punt is dat beleggers moeten beseffen dat het (manisch-depressieve) karakter van Mr. Market heel 'besmettelijk' is. Wanneer iedereen manisch over aandelen is en hoge prijzen betaald worden ontstaat haast vanzelf de neiging in de euforie mee te gaan. En omgekeerd, wanneer iedereen aandelen in paniek verkoopt, de neiging zelf eveneens 'veiligheidshalve' te verkopen.
Beeld van waarde cruciaal
Het voortdurend volgen van prijsschommelingen (koersen) zonder enig beeld te hebben van de waarde is verspilling van tijd. Enkel wanneer een schatting van de waarde gemaakt is heeft het zin prijzen (koersen) langs te lopen om na te gaan of er voldoende veiligheidsmarge is.
Wanneer men als belegger niet weet wat iets (ongeveer) waard is, is het onmogelijk te beoordelen of iets al dan niet goedkoop is. Niet voor niets dan ook dat 's werelds beste beleggers zich voornamelijk richten op wat iets waard is.
En particuliere beleggers? Velen van hen houden de prijzen van aandelen constant in de gaten, vaak zonder ook maar een idee van de waarde te hebben.
Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl over de beleggingsstrategie van Warren Buffett. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl